În acest articol vom vorbi despre modul în care marketingul și transportul de mărfuri sunt interdependente. Acesta va fi util atât pentru proprietarii de mărfuri, cât și pentru transportatori. Nu vom aprofunda teoria și nu vom descrie sensul și funcțiile marketingului.
Este un proces prea versatil și prea îndelungat pentru a furniza bunuri consumatorilor. Suntem interesați de una dintre cele mai importante componente și funcții principale ale acestui proces: transportul de bunuri de la producător la consumator sau de la producător la producător etc. – Aceasta este ceea ce fac companiile de expediere a mărfurilor. Din acest punct de vedere, acestora le este încredințată cea mai importantă funcție de dezvoltare a întregii economii și afaceri naționale, deoarece fără fluxuri de marfă bine stabilite și reglementate, orice cercetare de piață este lipsită de sens, iar producția și vânzarea de bunuri este în pericol.
Orice companie de transport care dorește să aibă succes pe piața internațională de transport de marfă urmează un lanț de marketing standardizat:
- Cercetarea pieței de transport de marfă (internă și internațională), studiul cererii și al factorilor de preț: pentru companiile de transport de marfă din Moldova, o țară destul de mică ca suprafață, dar foarte bine situată între piețele mari – UE, Ucraina și Rusia, este desigur necesar să intre mai întâi pe piața internațională de transport de marfă. Având anumite avantaje față de concurenții din Rusia și Europa, transportatorii moldoveni pot atrage cu succes clienții din Moscova și alte orașe mari din Rusia și Europa prin condiții mai favorabile de transport, cum ar fi: cheltuieli minime pentru organizarea livrării mărfurilor, combustibil relativ ieftin, prin urmare – prețuri mai acceptabile pentru proprietarul mărfii; locație geografică convenabilă – apropierea de Marea Neagră, accesul la Turcia și alte țări din Orientul Mijlociu, prin urmare – economii de costuri pentru proprietarii de mărfuri. Și acestea sunt doar cele mai superficiale exemple.
- Găsirea de consumatori pentru serviciile sale – proprietari de mărfuri și transportatori dispuși să coopereze. Un instrument eficient în acest caz este dezvoltarea site-ului web al companiei, plin de tot felul de informații tematice legate de căutarea de mărfuri, logistică etc.
- și, ca ultimă componentă, organizarea livrării în sine.
Companie de transport și expediție Moversauto-Intertransport utilizează noi tehnologii de expediere.
Dar acest lucru nu este suficient. Pentru dezvoltarea cu succes a afacerii și pentru o cerere constantă pe piața de transport rutier de mărfuri, este necesară aplicarea unor instrumente de marketing suplimentare. Cum ar fi:
- analiza continuă a pieței de transport de marfă,
- studierea celor mai recente tendințe și criterii care definesc cerințele proprietarilor de mărfuri pentru transportul de mărfuri, pregătirea și aplicarea acestora în propria activitate;
- audituri periodice ale propriilor noastre operațiuni de transport, cu scopul de a identifica și de a preveni reclamațiile din partea proprietarilor de marfă (de regulă, clienții sunt preocupați în primul rând de 3 criterii: siguranța încărcăturii, respectarea termenelor de livrare și costurile);
- analiza costurilor, găsirea unor rute raționale;
- și cel mai important pentru orice client – o politică de prețuri flexibilă.
Aceasta este sarcina principală a managementului, iar instrumentele de marketing enumerate mai sus îl vor ajuta să facă acest lucru.